الأخبار القبطية - بالكلمة ننتصر

بذور الهجرة الغير شرعية.. ثمارها ظهرت في القارة الأوروبية..

نبيل بسادة - 14 نوفمبر 2015 - 4 هاتور 1732

اللي حصل في فرنسا النهاردة..عاصمة النور ..صاحبة الثورة الي اخرجت..شعار: حرية –عدالة-مساواة-.. شيء كان متوقع..لأي واحد مبتدأ في السياسة وعلومها..ده نتيجة الجهل اللي انصابت به اوروبا و الغرب عموما...حسب الآية "لهم أذان و لايسمعون و لهم عيون و لا يبصرون" طبعا دي عن اللي شايفين المسيح و الشيطان مالي فكرهم و عقلهم و قلبهم..و رافضينه..و لكني استخدمها للحالة اللي وصل اليها الغرب الذي اصيب بحالة من البلاهة...لأنهم نشأوا علي الفكر المسيحي..و هو انهم مش قادرين يصدقوا انه ممكن يكون هناك دين..بيدعوا الي قتل الخصم .. والقاتل يروح الجنة. ده موضوع مش قادرين لحد دلوقتي يفهموه..انه اسمه الأسلام..

و أنه مافيش فرق بين مسلم و غيره.. الشواهد كلها بتقول كده..يمكن في وسط  الملايين..ممكن يطلع واحد زي "ابراهيم عيسي"  حاجة فلتة كده..الأرهاب اللي حصل في الغرب .. 11 سبتمبر.. شارل هيبدو ...7 يولية في لندن.. و اللي حصل في مدريد..في ميونخ..في مصر ضد السياح الأجانب...في تونس..يرضه سياح اجانب..الأنذارات اللي اعطاها لهم الرئيس السابق مبارك..و بعد كده الرئيس السيسي..و الغرب عارف  انهم مسلمين..و لكن اللعنة لما بتصيب واحد..بيكون غضب من عند ربنا..ما يقدرش يميز الصح من الغلط..في الأفعال و في الناس.. الفرق بين الظلام و النور..لم ياخذوا كلام اللي سمعوه مأخذ الجد..العند راكبهم..الغريبة ان بعد كل فعل يعملوه المسلمين.. يقتلوا و يفجروا..و لسه الغرب فاتح ليهم حدودهم..و بدون قيود..و بدون تحقيق شخصية اللي وصلوا عن طريق البحر..لم يفهم الغرب عندما رفض هؤلاء الأسلاميين الأرهابيين ..صناديق الطعام اللي قدموها لهم.. و صرخوا كلهم في صوت واحد يشتموا الاوروبيين بابشع الشتائم..و يرفضوا الطعام..مش كده و بس..ده كمان كانوا مقاعدين هؤلاء الرهابيين في فنادق 4 نجوم..علي حساب دافعي الضرائب..و صاحب البلد..لا يتمتع بنفس الميزات..اللي اخذها هؤلاء ا لأرهابيين الأسلاميين..

بعد استشهاد ال 21 قبطي القديسين في ليبيا..و بعدها بكام يوم..نشرت  جريدة "الديلي ميل" الأنجليزية خطاب حصلت عليه من تنظيم "داعش" انه راح يرسل 500 الف مسلم عن طريق البحر..ليغزوا بهم اوروبا..في هجرة بشرية غير شرعية..و كان صاحب الفكرة دي هو الرئيس "معمر القذافي" اللي قتله حلف الناتو علشان يجيبوا بدلا منه الأرهابيين.. زي ما عملوا في العراق .. و بيحالوا يعملوه في سوريا..صفاقة مالهاش مثيل و بيطالبوا فيها بعزل الرئيس "بشار الأسد" في تدخل سافر و سافل ..علشان يجيبوا بدلا منه ارهابيين..و علشان ربنا بيحب مصر و هو اللي قال: "مبارك شعبي مصر"..كان هذا التنظيم الأرهابي راح ينجح..لكن الشعب المصري الفرعوني الأصيل..اللي الصلابة بتاعته من صلابة احجار الأهرامات و شموخه مثل شموخ ابوالهول..طرد المستعمر الأرهابي الأسلامي..

الحزن اللي انتابني علي اللي حصل في فرنسا بجانب ان هناك ارواح ازهقت ليس بسبب انهم غيرمسلمين..كان بسبب التعليم و الثقافة الفرنسية التي تشبعت بها.. و تعلمت فيها الكتابة و القراءة بالفرنسية قبل ان اتعلم اللغة العربية....نفس الشعور اللي كان ممكن يحصل عندي لو كان حصل في مصر..او في امريكا....

من حوالي شهرين في المقالة اللي كتبتها بعنوان" الهجرة الغير شرعية و الموقف الأوروبي..الي اين؟" لم يكن تنبأ....كان تحصيل واقع عيشته و قرأت عنه..و سمعت من متخصصين..اليوم الفرنسيين بدأوا يقولوا نفس اللي كتبته  من شهرين.. ان الأرهابيين كانوا من ضمن اللي وصلوا من سوريا و العراق..

ده اللي بيحصل في المانيا  و السويد و اليونان..الخ.. من هؤلاء المسلمين..الغير شرعيين ..اشياء تقشعر لها الأبدان ..لسه جسمهم مبلول من مياه البحر..و حولوا حياة الأوروربيين الي جحيم..بيعتدوا علي السيدات..و بعدين يضربوهن..حسب الشريعة الأسلامية..بيحملوا المراة نتيجة اغتصابها..و ممنوع بقرار سياسي ان اي حد يقول انهم مسلمين..و ممنوع الأعلام يعلن انهم مسلمين او يشير علي جرائم الأغتصاب و السرقات اللي بيعملوها..هؤلاء المهاجرين الغير شرعيين الأسلاميين..دي البداية..

الغرب هو اللي اعطي لهؤلاء الأرهابيين الفرصة انه يقتلهم و يهدد حياتهم..لما دخلوا المسلمين علي مقابر المسيحيين و شالوا منها الصلبان اللي موجوده علي كل مقبرة..و لما منعوا البوليس الفرنسي انه يدخل الأماكن اللي بيسكنها اغلبية مسلمة...المحلات اللي بتبيع لحم الخنزير..اقتحموها..الملاهي الليلية ..خربوها.. لم يكن هناك أي رد فعل...من الحكومات الأوروبية..علي كل جرائم المسلمين..و كلمرة بيجدوا لهم المبرر..علي جرئمهم..

"انجيلا ميركل" المستشارة الالمانية..بمشاعر خائنة للالمان ..بقصد او بدون قصد.. انهت علي اوروربا ..و  بكل صفاقة يحمل الاعلام الناطق بالعربية و في الغرب ..المسؤولية علي اللي بيحصل من ارهاب في اوروربا..علي الدول الغربية و بيبرأ  الأرهاب الأسلامي. علي اساس انه انتقام للذي بيحصل في العراق و سوريا..ده كلام المسلمين اللي عايشين في اوروربا...

للأسف القادة الأوروبيين بدون استثناء مشيوا خلف "أنجيلا ميركل" نفس اللي عمله ابونا آدم لما مشي خلف حواء عندما أغوته .. و أكل من الشجرة المحرمة من الله..و انطردوا من الجنة..

هل ما أغوت به "أنجيلا ميركل" الفادة الأوربيين هم نفس اللي اغوت به أمنا حواء ..ابونا آدم..وهو انهم راح يزدادوا علم وقوة و معرفة..لما المسلمين ياخدوا اوروبا ويحتلوها و يأسلموها...

و النتيجة ان  القادة الأوروبيين انهوا علي حضارة و ثقافة و علم و تقدم  و حرية و ديمقراطية و حقوق الأنسان ..القارة الأوروبية..
ياسيادة العقيد "معمر القذافي" لقد قتلت بطريقة غير آدمية..لكن ماتزعلش.. موتك جه بفايدة...أخذتوا اوروبا..
هل سيأتي اليوم و نري تمثال للرئيس "معمر القذافي" يملأ ميادين اوروبا..علي اساس انه صاحب فكرة الهجرة الغير شرعية الي اوروبا.. اللي تبنتها منظمة "داعش" و نفذها لهم قادة اوروربا..

يا سيادة العقيد..البذرة اللي زرعتها..طرحت ثمار قبل الآوان.. و القتلي بالألوف في كل الدول الغربية..

شكرا
نبيل بسادة

إرسل الموضوع لأصدقائك على الفيس بوك و تويتر


تصفح أيضاً من أرشيف المقالات

تعليق بخصوص احداث الشغب في الكاتدرائية!
حِوَارُ السَّامِرِيَّةِ
الـفــنـــانـــة 3
خسوف القمر
الإعتراف والتوبه

شاهد أيضاً من أرشيف الفيديو

الطلب الايطالى الذى رفضته مصر
السلاح الروسي أم الأمريكي .. أيهما أفضل لمصر ؟
المجمع المقدس للكنيسة القبطية الأرثوذكسية يوافق على لائحة إختيار البطريرك
تنظيم داعش وعلاقته بتنظيم بيت المقدس في مصر
أ. كمال شحاته والد الفتاة المختفية القاصر نورا 16 سنة بشبرا الخيمة يستغيث

قائمة العار للدول التي تضطهد الأقليات- أغلبها دول اسلامية وبعضها يدعم الارهاب

كوريا الشمالية
السعودية
العراق
ارتريا
افغانستان
باكستان
الصومال
السودان
إيران
ليبيا
اليمن
شمال ووسط نيجيريا
اوزباكستان
قطر
مصر
الأراضي الفلسطينية
بروناي
ماليزيا
أزربيجان
بنجلاديش
الجزائر
الكويت
اندونيسيا
تركيا
البحرين
عمان