الأخبار القبطية - بالكلمة ننتصر

قرار سياسي أم قرار ديني؟

نبيل بسادة - 30 أغسطس 2015 - 24 مسرى 1731

مريم الطالبة الطفلة المسيحية التي لم يتجاوز عمرها ال 17 عاما..و التي أجتمعت عليها قوي الشر و الظلام و الجهل المتمثلة في ورزارة التربية و التعليم و الوزير المغوار الذي يشرف عليها , الذي لم يجد بين 90 مليون مصري غير مجموعة أرهابية  سلفية ,لا تؤمن الا بالأرهاب و سفك الدماء و و سرقة اموال المسيحيين و خطفهم و الأعتداء المعنوي و الجنسي عليهم ,سواء عن طريق مباشر او عن طريق غير مباشر . طريق مباشر بواسطة اتباع السلفية الدعوية او عن طريق غير مباشر  من أتباع السلفية الجهادية, و ذلك للأستعانة بهم كمستشارين لتعديل و تصحيح مسار التعليم المصري..زي ما يكون الوزير اياه بيعمل لحساب جهات يهمها خراب مصر أكثر من هي خربانة..بالرغم المجهودات الجبارة اللي بيحاول فيها الرئيس السيسي أن ينظف تركة وسخة و عفنة تركها له الرئيس السادات و الرئيس مبارك والرئيس مرسي..

هذه الطفلة المسيحية و التي لم يتجاوز عمرها ال 17 عاما ... قامو بسرقة اوراق اجابتها في امتحان الثانوية العامة لعام 2015 و استبدلوها و أعطوها لطالب آخر فاشل ..و لما ظهرت النتيجة (صفر%)..دي لو كانت تركت اوراق الأجابة في جميع المواد بيضاء كانت راح تجيب يمكن 1%..علشان كتبت اسمها..

لكن علشان ربنا يفضحهم بتوع وزارة التعصب و الجهل و قلة التربية من القائمين عليها و اللي ملقبة حسب مبدأ التقية وزارة التربية و التعليم  ..فاعمي بصيرة القائمين علي وزارة التعصب و الجهل و الكره و الحقد و قلة التربية و الملقبة زورا بوزارة التربية و التعليم و أعطوها (صفر%) ..لو كانوا أعطوها مثلا (40%) أو حتي (25%) كان الموضوع راح يمر وزي ما بيقولوا مر الكرام و ماكنش حد قال حاجة..بس الغباء و التعصب و الكره و الحقد أعمي بصيرتهم كلهم ..ليعلنوا للعالم فجورهم و دعارتهم الفكرية تجاه اي شيء مسيحي..

لما النيابة العامة أصدرت قرار بتحويل اوراق الطالبة الطفلة الشهيدة التي لم يتجاوز عمرها ال17 عاما ألي الطب الشرعي تمثل البعض بنية حسنة ان العدل راح يرجع لأصحابه..بالرغم من الأول و انا مقتنع أنه مافيش فايدة ..لأن ممستشاروا الوزير الهمام هم أعضاء السلفية الدعوية و السلفية الجهادية..ما هو كلهم واحد..هوأحنا سمعنا قبل كده أنه في حرامي بيسرق و بيرجع المسروقات بتاعته ..غير لما المباحث تقبض عليه و تضغط عليه بشتي الوسائل لأرجاع المسروقات..بيرجع بعد ده كله جزء منها..مافيش حرامي صحي ضميره و رجع المسروقات كلها..

و كانت المفجأة الكبري ان مصلحة الطب الشرعي بعد البحث و الكشف و مضاهاة خط الطالبة الشهيدة المسيحية مريم..أن مصلحة الطب الشرعي ..كمان ركبت الموجة و أصدرت قرار مزور,  كذاب و تافه و هو أن أوراق الأجابة اللي حصلت عليها مريم هي خطها...في حد ممكن يتخيل ان تصل هي الأخري مصلحة الطب الشرعي الي هذا لمستوي المتدني اللأخلاقي..و المفروض انها جهة حيادية..زي القضاء..بس نعمل ايه..دي لعنة و نازلة علي مصر..زي ما يكونوا كلهم متفقين ضد الرئيس السيسي حتي يحرجوا نظامه.. ويظهروه أمام العالم ..انه نظام لا يعرف كيف يحمي مواطنيه..و يحافظ علي كرامتهم و أنسانيتهم..

أن القرار الكاذب الرخيص التافه الذي أصدرته مصلحة الطب الشرعي هو في الحقيقة اما :
قرار سياسي بمعني لو أصدر حكما نزيها نظيفا و أعترف ان السيد الوزير لا يصلح ان يكون وزير حتي علي عربة بطيخ..مش علي وزارة بتتحكم في مستقبل البلد و اللي مسؤولة عن تربية كوادر المفروض فيهم انه هناك مجموع منقاة و منهم راح يطلعوا يحكموا مصر .. و يطوروها و ينهضوا بها ..ما هو ده اللي بيحصل في العالم الحر ..مش بيحصل في دول عالم الثالث و الرابع و الخامس..و في الحالة دي راح يطلب من الوزير بتاع التربية و التعليم أن يقدم أستقالته ..و تأخذ الطفلة المسيحية الشهيدة مريم اللي عمرها 17 عاما..حقها بالكامل و تلتحق بالجامعة اللي هي عايزاها..لأنها طول عمرها طالبة متفوقة..

أو هو قرار ديني اصدرته المجموعة الأستشارية اللي بيستعين بها هذا الوزير الهمام من السلفيين أصحاب الدعوة السلفية و الدعوة الجهادية.. وبكده يكونوا  أنتصروا  لدين الله.. و رفعوا رايته ..  وقالوا و أسلاماه بالفم المليان..و بيكدونوا كده ضمنوا الجنة .. و ناموا مرتاحين مليء الجفون...و الضمير  مبتهج و فرحان..انهم أنتصروا علي طفلة مسيحية ..ما هو المسيحيين عزل سلاحهم أيمانهم القوي.. اللي لا يمكن يزعزع .. و لاتهزوا جبال و لا زلازل ..ماهو  هؤلاء الأسلاميين لا تظهر فتوتهم غير علي العزل و اللي هما متأكدين مش را يرضوا أنهم يردوا عليهم..لأن المسيحيين لا يؤمنوا بمبدأ العين بالعين و السن بالسن و البادي أظلم..بل يؤمنوا من لطمك علي خدك الأيمن أدر له الآخر...من سخرك ميل امشي معه أثنين..لآ تجازوا الشر بالشر بل جازوا الشر بالخير..تعاليم محترمة مش تعاليم غوغائية..
علي العموم سواء ان كان قرار مصلحة الطب الشرعي قرار سياسي او قرار ديني..فالنتيجة واحدة..

أرجع و أقول للطفلة  مريم الشهيدة المسيحية اللي عمرها لم يتجاوز ال17 عاما..اشكري ربنا يا أبنتي أنهم في وزارة التربية و التعليم لم يلفقوا لك تهمة انك كتبتي في موضوع الأنشاء في أمتحان مادة اللغة العربية كلام فيه أزدراء بالدين الأسلامي...كانوا حبسوكي وبهدلوكي زي ما عملوا و بيعملوا كل يوم في حد مسيحي و يدخلوه السجن بهذه التهمة اللي فيها بهدلة و أزدراء بالدين الأسلامي..لأنها تهمة بتظهر هشاشة هذا الدين..كنتم في الحالة دي انت و اهلك راح تتمنوا انك تكوني رسبت و جبت (صفر%)..كويس يامريم يا أبنتي الغالية ..يا أبنة كل واحد حر و محترم يعرف العدل..أما السفهاء فيمتنعون..انها جت علي كده..أشكري ربنا انت و اهلك..علي الأقل بتنامي كل يوم بالليل في وسط أهلك..و ربنا أكيد راح يعوضك..ما هو انت كمان يا مريم يا غالية.. أبنه ربنا اللي هو ملك الملوك و رب الأرباب.. الذي لا ينعس و لا ينام ..ده أنت ما تعرفيش دموعك قد أيه غالية علي ربنا..سيبي الأمر له..يا غالية..
يا شهيدة ايمانك المسيحي.. يا قوية ..بمسيحك..
أنت مش عارفة قد أيه قيمة  تضحيتك عند المسيح..
ده أنت انتصرتي علي الوزير و كل اللي معاه ..
و أنتصرتي علي بتوع السلفية الدعوية و السلفية الجهادية...
شوفتي بقه أد أيه أنت قوية وعظيمة...بمسيحك..
ده ثمن لازم كل مسيحي حر يدفعه..
و ده أنتصار لكل مسيحي حر..
ما هو ربنا اللي قال: " لي النقمة انا أجازي يقول الرب"..
 
ربنا معاك يا سيادة الرئيس السيسي و ينجيك من أعوانك..
و من أصدقائك..
أما  أعدائك فأنت كفيل بهم..
شكرا
نبيل بسادة

إرسل الموضوع لأصدقائك على الفيس بوك و تويتر


تصفح أيضاً من أرشيف المقالات

مَعْمُودِيَّتُك يا سَيِّدَنا
النجاسة وتطاول شيوخ القباحة على المسيحيين والأقباط
التهجيص السياسى فى مصر .. من طائر النهضة إلى أبلة فاهيتا..
انهم يكذبون التاريخ
السيسي يبقي مشير

شاهد أيضاً من أرشيف الفيديو

ضابط أردني يقتل 6 أشخاص بينهم اميركيان داخل مركز تدريب شرق عمان
دولة قطر الارهابية لا تعتبر جماعة الإخوان إرهابية ولا تقاطعها
تطورات الاستيلاء علي ارض أقباط في مغاغة
اسرار تقال لأول مرة عن الإخوان
سيدة الشاشة العربية فاتن حمامة فى ذمة الله

قائمة العار للدول التي تضطهد الأقليات- أغلبها دول اسلامية وبعضها يدعم الارهاب

كوريا الشمالية
السعودية
العراق
ارتريا
افغانستان
باكستان
الصومال
السودان
إيران
ليبيا
اليمن
شمال ووسط نيجيريا
اوزباكستان
قطر
مصر
الأراضي الفلسطينية
بروناي
ماليزيا
أزربيجان
بنجلاديش
الجزائر
الكويت
اندونيسيا
تركيا
البحرين
عمان