الأخبار القبطية - بالكلمة ننتصر

لا تظلموا داعش...

نبيل بسادة - 8 فبراير 2015

انا مش عارف ليه الناس ظالمة داعش او بما يسمي الدولة الأسلامية للعراق و الشام..داعش ايه ذنبها..طيب دول ناس مسلمين و باعتراف الأزهر نفسه اللي هو أكبر مرجعية أسلامية , للي ماشيين حسب المذهب السني.

داعش دي آخر موضة طالعة و اللي بتطبق الدين الأسلامي بنسبة 100%.. هما ماجبوش حاجة من عندهم..هو أحنا نسينا و الا ايه؟!! ياسلام ايه الغريبة في اللي عملوه..هما أخترعوا دين من عندهم و لا هو دين ابوهم و اجدادهم.

في حد يقدر يقولي عملوا أيه اجداد داعش البواسل لما حضروا من الجزيرة العربية علشان يسرقوا مصر و يستعمروها..جيش عمرو بن العاص ..ما هم كمان كانوا بيولعوا في البلاد المصرية و يحرقوا كل حاجة فيها..رجالة و ستات و أطفال ..ما كانوش يتركوا البلد اللي دخلوها علشان يسرقوها و يأسلموا سكانها و أهلها بالعافية..هو كان هناك داعش في الوقت ده..

هو القديس  سيدهم بشاي بتاع دمياط لما المسلمين سحلوه و قتلوه و و لعوا فيه ..و لسه جسده الطاهر موجود كامل زي ما هو ..و لم يتأثر بافعال هؤلاء  الغوغاء ..هو كان هناك داعش في الوقت ده..

تركيا لما أصبحت مسلمة اللي هي اول بلدالقديس بولس الرسول  عمل فيها كنيسة ( أنطاكية) لما قتلت أكثر من 1 ½  مليون من الأرمن و كانوا بيفتحوا بطون السيدات الحوامل بالسنج و يخرجوا منها الجنين ويقتل مع الأم..هو كان هناك داعش في الوقت ده.
هو فيه ناس ارهابيين من كل مكان و من كل دين في العالم..لكن الدين الوحيد اللي بيكافيء الأرهابيين علي افعالهم الشيطانية هو الأسلام..في المسيحية اذا واحد مسيحي عمل كده مصيره جهنم..حتي لو قتل واحد كافر بالمسيح و كان بينكر الوهية المسيح و صلبه و موته علي الصليب و قيامته بعد 3 أيام و أمام مئات من الشهود..بالرغم أنه كافر و يؤمن بما وضعه الشيطان في فكر مجموعة من البشر, الا لو مسيحي قتله فراح ينحدف علي جهنم..لكن في الأسلام حاجة تانية..كل ما تقتل و تعادي البشرية لك مكافئة الهية..

كان في دين في أيران أسمه الزارديش وكانوا بيعبدوا النار.. كانت تعاليم زارديش أنه لازم يكون اتباعه أصحاب قلب نقي , و فكر لا يعادي اي شخص , و يحترم البشر, و الغريب ان هذا الدين لم يأمر في تعاليمه بحرق اي أنسان بالرغم ان أتباعه بيعبدوا النار.يعني أرحم من الأسلام..

لما نيرون حرق روما باللي فيها.. و كان نيرون وثني و بيعادي المسيحيين..مازال التاريخ بيوصفه بالمجنون..طيب لما الأسلام هو كمان, بيبيح الحرق و الخلفاء و الصحابة عملوها..يبقي راح يتقال أيه علي الأسلام..نفس اللي اطلق علي نيرون و هو الجنون..
هو بوكو حرام ما و لعتش في المسيحيين بتوع نيجيريا و هما في الكنيسة بيصلوا و كان هناك مئات.. و عملوها مرات و مرات..و في يباكستان من كم اسبوع و لوعوا في ست و جوزها وو ضعوهم في الفرن لأنهم مسيحيين...بتهمة أزدراء الأسلام..
اللي حصل مع القديسة البطلة "ماري سامح جورج" و كان عمرها 25 سنة ,لما اتلموا عليها أكثر من 500 مسلم و نزلوا فيها ضرب و طلعوها من العربية بتاعتها  و اللي ضربها سكينة و في اللآخر طلقة نارية. و بعدين ال500 جبان اللي بيطبقوا دينهم سحلوها في الشارع . و كانت يومها رايحة تودي دواء لواحدة مسلمة مش قادرة تتحرك من بيتها..500 مسلم في قمة الجبن و الخسة و الضعف و النذالة ..طيب فين القوة و أيمان أيه ,اللي هما بيؤمنوا به ده اللي علمهم هذا الجبن و الأنحطاط..

البطل بولا سمير فوزي اللي عمره 18 سنة وولعوا فيه و مات..طبعا الأعمار بتاعة ربنا ..طيب أشمعني هو اللي مات و اللي معاه اصيب ببعض الأصابات فقط..لأن بولا مسيحي..

هو معاذ الكساسبة لما اتلموا عليه هذا الطيار اللي عمره تقريبا من عمر "ماري سامح جورج" و يولعوا فيه برضه حي..و الحاجة الغريبة أن هؤلاء القتلة كانوا مخابيين و جوههم..طيب فين البطولة و الرجولة..هو أنتم مش بتؤمنوا و مسلمين و متأكدين أنكم رايحين الجنة و راح تلاقوا الحور العين..و الستات برضه اللي بتوع العمليات الأنتحارية ما هن كمان عارفين راح يلاقوا المؤمنين  في الجنة يمتعوهم بالجنس و راح يكونوا حوريات..طيب الرجالة و الستات  بيتنقبوا ليه. هو مش انتم رجالة و مؤمنين..و المفروض انكم مستعدين للشهادة لنصرة الأسلام..ده أيمان و دين ضعيف اللي ماقدرش يحط فيكم روح البطولة و العزة والكرامة .. ولكن زرع فيكم روح النذالة و الخسة و الجبن و السفالة و شال من قلبكم الرحمة اللي ربنا خلق بها البني آدم..

في المسيحية لما كان المسيحيين ياخدوهم مربوطين بالسلاسل و يرموهم للوحوش و يولوعوا فيهم بالنار لأيمانهم المسيحي ..كانوا بيروحو للأستشهاد و هم بيرتلوا و فرحانين..لأنهم متـاكدين من عظمة و قوة المسيحية.. اللي بثت فيهم القوة و البطولة و الرجولة و عدم الخوف..كانت و مازالت سلمية المسيحيين ترعب أعداء المسيح..بمجرد انهم مسيحيين..

السادة القضاء اللي بيحكموا علي المسيحيين بالكذب و النفاق ما هما كمان العن من بتوع داعش..لما يتهموا بارومي جورجي بالأعتداء الجنسي علي بنت ساقطة مسلمة و هو اللي أثبت فيها الطب الشرعي ضعفه الجنسي..و يعطوه سجن مشدد..ده أسمه أيه..و الأمثلو بالمئات..و السجون مليانة بالمسيحيين المحبوسين ظلم..بسبب أيمانهم المسيحي..

و الموضة دلوقتي تهمة أزدراء الدين الأسلامي..دي تهمة لازم تنشال و تترمي في مزبلة التاريخ..دي تهمة تظهر للعالم ضعف الدولة المصرية و ضعف الدين الأسلامي ,و تعصبها ضد المسيحيين..و هو في حد مسيحي راح يزدري بالأسلام ..طيب بالذمة راح يقول عليه أيه..أكثر من اللي مكتوب في الأحاديث و و القرآن..ده هذا القانون هو الأزدراء بعينه..اللي مكتوب في التراث الأسلامي و الشريعة الأسلامية و الأيات القرآنية هي الأزدراء بالدين الأسلامي و بالبشرية..

الحل في منتهي البساطة علشان البشرية تقدر تعيش في سلام و محبة..من حق المسلم أنه يؤمن بدينه..و يصوم و يصلي و يعبد اللي هو عاوزه..بس أرجوكم أرحمونا و لا تطبقوا ما تؤمنوا به علي البشرية و أرفعوا مادة الشريعة الأسلامية.من الدستور.لأن البشرية تعبت و قرفت من كل واحد بيطبق دينه الأسلامي..ما بيكونش وراه غير تلفيق التهم والقتل و الدمار و السرقة و الأغتصاب و حرق البشر و كمان عاوز يدمر البشرية و كل ما يشوف حاجة عايزها ,سواء أن كانت دولة أو بشر يخطفوهم و يأسلموهم..
أذا كان الأسلام ده دين سماوي و زي ما بيقولوا من عند ربنا..مثلا

و أذا كان الأسلام ده دين سماوي و من عند الشيطان.. كان عمل فينا أيه أكثر من كده..مثلا
شكرا

إرسل الموضوع لأصدقائك على الفيس بوك و تويتر


تصفح أيضاً من أرشيف المقالات

دعواتك يا فاطمة ناعوت
الصوم والصلاه
قداسة البابا والأحوال الشخصية
مصر هي الباقية .. !! ؟؟
احترس.....السياره ترجع للخلف

شاهد أيضاً من أرشيف الفيديو

الرئيس السيسى يمنح الرئيس السابق عدلى منصور قلادة النيل
يجب أن يعتذر الأزهر عن تصريحات عمارة ضد الديانة المسيحية!
حقيقة ‏الذكاء‬ الصناعي وهل يتفوق على ‏الإنسان‬؟
السادة المحترمون: كيفية مواجهة أعمال العنف والشغب في الجامعات
السلفيون ينتظرون دعم الإخوان في الانتخابات البرلمانية

قائمة العار للدول التي تضطهد الأقليات- أغلبها دول اسلامية وبعضها يدعم الارهاب

كوريا الشمالية
السعودية
العراق
ارتريا
افغانستان
باكستان
الصومال
السودان
إيران
ليبيا
اليمن
شمال ووسط نيجيريا
اوزباكستان
قطر
مصر
الأراضي الفلسطينية
بروناي
ماليزيا
أزربيجان
بنجلاديش
الجزائر
الكويت
اندونيسيا
تركيا
البحرين
عمان