الأخبار القبطية - بالكلمة ننتصر

انا القبطي: فضيلة شيخ الأزهر د. أحمد الطيب.. انا أتهمك..

نبيل بسادة - 24 يوليو 2016 - 17 أبيب 1732

كلمة بسرعة..
انا القبطي:  فضيلة شيخ الأزهر د. أحمد الطيب.. انا أتهمك..
بقلم :نبيل بسادة

فضيلة شيخ الأزهر د. أحمد الطيب بيتمتع بخاصية غريبة لا يتمع بها سوي من هم علي شاكلته و فكره ومبدائه..وهو أنه يستطيع أن يستخدم مبدا التقية اللي موجود في الأسلام فقط ..و هو انك تستطيع أن تقول بما لا تؤمن به و غير مقتنع به لتقنع اللي انت بتتكلم معاه ..حتي يثق فيك ..و بعد كده بعد اللي بيسمعك ما يديلك الأمان ويثق فيك ..تبتدي تطبق عليه مبادئك و أفكارك و أيمانك ..حتي لو وصل الأمر بقتل اللي وثق فيك و أعطاك الأمان..و الأمثلة كثيرة في التاريخ الأسلامي. أمثلة بالمئات..

فضيلة شيخ الأزهر د. أحمد الطيب عنده برنامج في الفضائية المصرية اللي هي ملك الحكومة..يعني بيشترك فيها الأقباط الللي بيدفعوا ضرائب أكثر من المفروض..يعني بدل الجزية المفروضة علي غير المسلمين علي حسب الشريعة الأسلامية ..اللي أصلا و هي الشريعة الأسلامية اللي مرفوضة من أكثر من 90% من المثقفين و الأعلاميين و الفناين المسلمين..

في هذا البرنامج اللي فيه الفضائية المصرية اللي بيدفع و يشترك في مصاريف دفع مرتبات العاملين و شراء أجهزة و كاميرات و معدات للصوت ألخ.. اللي هم الأقباط ..فضيلة الأمام لا يكف عن تحقير الديانة المسيحية بأكاذيب تظهر ليس فقط كذبه و خداعه و عمالته للدول أسلامية مثل السعودية و تركيا و قطر الخ.. 

ليه بقي شيخ الأزهر كذاب و مخادع..لأنه لما وصل الي روما.. و تقابل مع قداسة البابا فرانسيس بتاع الكنيسة في الفاتيكان..لم يستطع أنه و هو شيخ الأزهر.. اللي المفروض يعني اللي هو المسلم السني اللي بيتبعه أكثر من الف مليون مسلم.. أنه يقول للبابا بما يؤمن به كشيخ للأزهر حقيقة أيمانه..لكنه قعد معاه و كلمه و فهمه أنه غير مقتنع بالأرهاب وأن الأرهاب ده خارج عن الأسلام ..و الكلام اياه اللي دايما بنسمعه من كل مسلم مسؤول لما يحصل أعتداء من واحد مسلم..يطلق عليه أرهابي..في نظر الضحية أو من يؤمن بكرامة الأنسان..علي أي دين و عقيدة سواء أن كان مسلم رافض تعاليم القرآن .. بيحاول أنه يقنع نفسه و يقنع غيره ..انها أحداث و قعت في زمن معين لأسباب معينة..المهم طبعا هو حر مادام لا يستخدم دينه في قتلي و الأعتداء علي" و علي اي واحد آخر.. 

شيخ الأزهر د.أحمد الطيب وصل أنه بيكذب و أفتكر انه اللي بيسمعوه هو او المفتي بتاعه عن سماحة الأسلام و رفضهم للعنف ان اللي بيسمعه أهبل وراح يصدقه..

شيخ الأزهر د. أحمد الطيب ,لما يطلع بكل سفاقة و حقارة و كلام لا ينطق به أنسان عنده ذرة من الكرامة و الأنسانية و يحاول أنه يلعب بعواطف الغوغاء و السفهاء من المسلمين.. و يقول ان المستشفي اللي عملتها المرحومة الأستاذة "‘علا غبور " المسيحية القبطية لعلاج مرضي السرطان ..هي لعلاج أطفال المسلمين فقط..فيه أحقر من كده..و تناسي بكل أنحاط ان اللي عملت المستشفي واحدة مسيحية قبطية..أتعلمت من كتابها المقدس أنها تعمل الخير للجميع..بصرف النظر عن أيمانه و معتقده.."ما هو كان السيد المسيح يجول يصنع خيرا" لم يشفي او يقيم أموات من يؤمن به فقط.. كان السيد المسيح يعمل الخير ..بصرف النظر حتي من علي من تآمر عليه و صلبوه امام الألوف من الشهود..

فضيلة أمام شيخ الأزهر د. احمد الطيب هو اللي أفتي أنه لا يمكن رفع بند القانون اللي معمول مخصوص لحبس الأقباط.. و كل من يقول كلمة حق او فكر آدمي..اللي هو قانون أزدراء الأديان..و بعدين يتحججوا قال أيه ..ده موجود لحماية الأقباط..كلام كله عهارة و انحطاط ..

ملك الأردن و رئيس فلسطين رفعوا من البطاقة بند الديانة..علشان المواطنة.. في مصر لا يمكن.. ليه..علشان و هم بيقتلوا او يخطفوا أو يغتصبوا يتأكدوا ان الضحية مسيحية مش مسلمة..و ده طلب كنت طلبته من أمن الدولة أثناء التحقيق معي واعتقالي و تعذيبي و ضربي و سجني لمدة 6 شهور في سجن أبوزعبل و غيره.. بتهمة التبشير في عهد مبارك..و في عهد الرئيس د. مرسي ,أخدت حكم أعدام و 6 آخرين بتهمة كاذبة وهي انتاج "الفيلم المسيء للمسلمين.."

شيخ الأزهر د. أحمد الطيب ,لما يطلع في البرنامج اللي بيتذاع من الفضائية المصرية اللي بيدفع مرتبات الموظفين اللي فيها من مقدمي البرامج و غيرهم و ثمن أجهزهتها ضرائب الأقباط ..و يبتدي يقول انه الأقباط لن يدخلوا الجنة..و أنهم لايؤمنوا بان الله و احد..و كلام كله كذب.. أو جهل..كذب لأنه و هو شيخ الأزهر و أكيد دارس الكتاب المقدس عارف ان المسيحيين ..لا يشركوا مع الله اي شخص حتي لو كان نبي..مثلما هو يفعل..

و لكنها الخطة السياسية اللي بينفذها د. أحمد الطيب بتاعة السعودية..و المفروض طبعا ممنوع الأقباط يردوا عليه.. في الفضائية اللي بيدفعوا فيها..و اللي يرد يوضع علي القوائم السوداء اللي قلوبهم أكثر سوادا منها..هو انت ياشيخ الأزهر..مش لاقي حاجة تقولها عن الأسلام انت و غيرك..غير هجومكم علي المسيحية و المسيحيين..

فضيلة الأمام شيخ الأزهر د. أحمد الطيب  لما يقوم و يطلع تصريح زعلان فيه فضيلته علي مسلمي بورما..و هو مش عارف مسلمي بورما عملوا ايه في البوذيين بيتوع بورما و المسيحيين..و القتل و الخطف و الأغتصاب في بناتهم.. و لم نسمع منه و لا من مجمع البحوث الأسلامية ..انهم زعلانين و ان اللي بيحصل مع الأقباط في مصر اللي هم أصلا أصحاب البلد..لا يصح و يتنافي مع الأسلام..حتي لو بالكذب ..ما هو أنت يا شيخ بتكذب انت والمفتي بتاعك لما بتسافروا في الدول المسيحية..لتظهروا امام قداتها أنكم آدميين..و محترمين..

فضيلة شيخ الأزهر اللي رفض أنه يقول  ان أعضاء داعش و غيرهم من التظيمات الأرهابية مثل السلفيين و بيت المقدس و بيت النصرة و مئات غيرهم انهم غير مسلمين..يبقي لا يمكن يكون منه رجاء...ليه لأن السلفيين اللي هو بيرأسهم دلوقتي بأوامر من السعودية..هم اللي بيقتلوا يوماتي المسيحيين و يطردوهم من بيوتهم و يخطفوا بناتهم و يغتصبوهم..تحت نظر و سمع المسؤولين..من محافظ و مدير أمن..

و الناس و علي الأقل المسيحيين منهم..مش واخدين بالهم ..ان المحافظ و مدير أمن اي محافظة لا يمكن راح يضحوا بمراكزهم و يعملوا حاجة ضد أرادة الدولة ..يعني اللي بيحصل من المحافظ و مدير الأمن و اخد موافقة الوزير بتاعهم.. و الوزير واخد موافقة رئيس مجلس الوزراء ..و رئيس مجلس الوزراء لازم ياخد موافقة رياسة الجمهورية..و رياسة الجمهورية لازم تاخد موافقة شيخ الأزهر..و اللي يفتي لهم فتوة دينية أسلامية  تسمح لهم بقتل و طرد و خطف و حرق بيوت المسيحيين ..يعني لا يمكن أقالتهم..

ما هو الشيطان مصور لكم ان المسيحيين انهم كفرة..عارف ليه يا شيخ الأزهر..لأن المسيحيين هم أعداء الشيطان..و لازم الشيطان يلاقي واحد زيك و السلفيين و يعطي لهم رؤيته الخاصة..لينفذوها  له ..حسب رغبته..و تخلصوا علي المسيحيين اللي الشيطان ..يكرهم زيك و زي السلفيين بتوعك...

بصراحة يا فضيلة الأمام انت و السلفيين غلبتوا الشيطان في كرهكم للمسيحيين.. و انت و السلفيين غلبتم الشيطان في كذبك و النفاق بتاعكم..

لقد أصبح شيخ الأزهر د. أحمد الطيب هو الحاكم الفعلي لمصر..علي الأقل داخليا..الواضح أنها أتقسمت..بينه و الرئيس السيسي..واحد مسؤول داخليا اللي هو شيخ الأزهر..يحبس حتي المسلمين..مادام قالوا كلام لا يتفق فيه مع أهوائه الشيطانية..و الرئيس السيسي مسؤول عن مصر خارجيا..و ما فيش مشكلة أنه بين و الآخر يطلعلنا شيخ الأزهر و يزورنا في اوروربا او في أمريكا ..و نسمع منه الأكاذيب..

فضيلة الأمام الأكبر شيخ الأزهر د.احمد الطيب..مهما تعمل مع السفهاء و الغوغاء و عديمي الأخلاق و الأنسانية من السلفيين و غيرهم..ما هو انتم كتار قوي..في قتل الأقباط و حرق بيوتهم و جلسات الصلح اياها..اللي بيعملها الأقباط مضطرين ليتقوا شركم و الصياعة بتاعتكم ..انكم كده راح تفلتوا من العقاب الالهي..تبقي غلطان..و أنك راح بذلك تنهي علي المسيحية ..من مصر..

فضيلة الأمام الأكبر شيخ الأزهر د. أحمد الطيب.. لو انت و السفهاء و الغوغاء و عديمي الأخلاق و الأنسانية من السلفيين و غيرهم ..ما هو أنتم كتار قوي..حتي لو قتلتوا كل المسيحيين في مصر تحت سمع و بصر و موافقة الحكومة ..أن المسيحية راح تنتهي..تبقوا كلكم غلطانين..و مش فاهمين حاجة..و الشيطان اللي بيحكم أفكاركم ضحك عليكم..و  أعطاكم وعد بالجنة اياها و الحوريات..كان غيركم أشطر..

فضيلة الأمام الأكبر شيخ الأزهر د. أحمد الطيب..الشيوعية في روسيا..لم تقدر ان تنهي علي المسيحية..الشيوعية أنتهت و المسيحية رجعت في روسيا أقوي من الأول ملايين من المرات..

فضيلة الأمام الأكبر شيخ الأزهر د. أحمد الطيب ...ليه مصمم أنك تأخذ دور  "راسبوتين" اللي أنهي علي قيصر .. و تكون راسبوتين المسلم..اللي راح ينهي علي حكم الرئيس السيسي..و تاريخه و أسمه و سمعته..

فضيلة الأمام الأكبر شيخ الأزهر د. أحمد الطيب بسبب اللي انت و السلفيين بتعملوه في مصر ..من قتل الأقباط و خطفهم و طردهم و حرق بيوتهم ..مصر أصبحت عايشة في خراب..كل المشاريع الناجحة و المدروسة اللي بيعملها الرئيس السيسي بتفشل..و مصر أصبحت مديونة..الجنيه المصري أصبح من غير قيمة..يساوي أقل من قيمة الورقة اللي بيلف فيها الجزار اللحمة..ما هو ربنا يرفض الظلم...

فضيلة الأمام الأكبر شيخ الأزهر د. أحمد الطيب..اذا كان الدستور بتاع الأخوان اللي منسوب خطأ علي انه دستور مصري..لا يعطي لرئيس الجمهورية الحق في أقالتكم مع كل الجرائم اللي بترتكبوها في مصر..و انك أصبحت الحاكم بأمره..

فضيلة الأمام الأكبر شيخ الأزهر د. أحمد الطيب..تقدم بالأستقالة الي رئيس الجمهورية.. من أجل مصر و ليس من أجل الأقباط..

شكرا
نبيل بسادة

إرسل الموضوع لأصدقائك على الفيس بوك و تويتر


تصفح أيضاً من أرشيف المقالات

اعمل ايه.....
اللي بني مصر كان في الاصل...خايف علي بلدة
اجرأ الكلام .. !! ؟؟
حوار الأذنين
سقطات الشيخ القرضاوى (7-8) .. قراءة صادقة فى أوراق ثورة الشباب الشعبية التلقائية (100)

شاهد أيضاً من أرشيف الفيديو

عبد الرحيم علي يستكمل فضح تخابر البرادعي 30/4 الجزء الثانى
داعش يسعى لإثارة الفوضى في المجتمع الأوروبي
عبد المجيد: بذرة العنف موجودة لدى الاسلام السياسى وتظهر من وقت لاخر
التحقيقات المصرية لقضية ريجيني غير مرضية
كلمة الرئيس السيسي أمام قمة المناخ في الأمم المتحدة

قائمة العار للدول التي تضطهد الأقليات- أغلبها دول اسلامية وبعضها يدعم الارهاب

كوريا الشمالية
السعودية
العراق
ارتريا
افغانستان
باكستان
الصومال
السودان
إيران
ليبيا
اليمن
شمال ووسط نيجيريا
اوزباكستان
قطر
مصر
الأراضي الفلسطينية
بروناي
ماليزيا
أزربيجان
بنجلاديش
الجزائر
الكويت
اندونيسيا
تركيا
البحرين
عمان