الأخبار القبطية - بالكلمة ننتصر

السيد الرئيس: الأقلية المتمصرة و الأغلبية السعودية لم ينتخبوك

نبيل بسادة - 17 أبريل 2016 - 9 برمودة 1732

كلمة بسرعة:
السيد الرئيس: الأقلية المتمصرة و الأغلبية السعودية لم ينتخبوك..
بقلم: نبيل بسادة
موضوع الجزيرتين اللي أعطتهم مصر بسهولة و عن طريق تقديم المستندات الخاصة الي دولة الجزيرة السعودية..خبر عامل زي افلام الخيال اللي كنا بنشوفها و أحنا صغيرين..مش عارف  و مش قادر افهم زي  الملايين غيري اللي لسة لم يفيقوا بالخبر..أفهم ان ده يحصل مع رئيس مدني..زي د. مرسي مثلا..ده حتي لما د.مرسي حاول في سيناء.. للمنظمة الأرهابية بتاعة حماس..و حلايب للسودان لم يتمكن.. لمن لما تيجي من رئيس له خلفية عسكرية و محبوب و منتخب بنسبة لم تحدث في التاريخ الحديث او البعيد النسبة العالية اللي انتخب بها المشير السيسي..هنا المشكلة..
انا شايف ان الرئيس السيسي و ضع الرئيس اللي راح يجي بعده في مازق كبير..في حالة ان الرئيس القادم ممكن يفتح الملف بتاع الجزيرتين من تاني.. و يبحث  عن طريق الخبراء المتخصصين أحقية السعودية من عدمه في ارض مصرية..ليس من عادتي اكرر كلام اتقال قبل كده و انسبه لنفسي ..و اكتب كلام اتقال عشرات المرات.. و الكل عارفه..
اجدادي الفراعنة كانوا مسيطيرين علي العالم..في البر و في البحر..و أكيد الجزيرتين كانوا موجودين حتي من قبل بناء الأهرامات..و ما كانش ممكن راح يسيبوا الجزيرتين و لا يضموهم لمصر..الشيء الغريب ان لما قالوا ان "كريستوفر كولمبوس" أكتشف أمريكا.. جه واحد أمريكاني الي مصر في زمن حكم عبدالناصر و قام ببناء مركب علي الطراز الفرعوني.. من ناحية التصميم و المواد اللي أستخدمت و كانت من ورق البردي.. و ابحر بالسفينة الي المحيط حتي وصل الي نيويورك..و أثبت الباحث الأمريكاني ان الفراعنة هما اللي أكتشفوا أمريكا قبل "كريستوفر كولمبس"..
فكيف يكون الفراعنة لم يكتشفوا الجزيرتين و لم يضموهم لمصر.. ؟؟!! لما أنهزمت مصر في حرب 1967 مع عدة دول عربية من أسرائيل و احتلت الأرض المصرية ..كان هناك دايما أمل في استرجاع الأرض..و فعلا تم أسترجاع الأرض المصرية بعد حرب 1973 و المباحثات اللي تمت مع دولة اسرائيل .. و انتهت باتفاقية السلام و اللي أدخلت الرئيس السادات التناريخ من أوسع أبوابه..
في موضوع الجزيرتين ..لو أتضح و هذا وارد بنسبة تزيد عن 90% انها مصرية..راح ناخذها و نستردها تاني أزاي من السعودية..دي مشكلة ألعن من أي حرب دخلتها مصر لأسترداد أرضها..المشكلة كبيرة جدا و لايمكن أنها تنحل بالمظاهرات ..السعودية ما صدقت..و كان المفروض السعودية و الأسرة الحاكمة يراعوا المصريين..و يضعوا في حسابهم ان المصريين مش راح يوافقوا و لازم يعملوا حاجة حتي لو بعد 100 سنة لأسترداد أرضهم..و الأمريكان راح يساعدوا السعودية بعد10 سنوات او بعد حتي 100 سنة ..و تفضل تحميهم
أما موضوع أستفتاء مجلس النواب المصري علي الموافقة او الرفض لضم الجزيرتين للسعودية..مش عارف في كم دكر في هذا المجلس يقدر يقول لا..علي العموم ان كثير من النواب طمأنوا الجانب السعودي و قالوا لهم..الموافقة جاية بنسبة 100%..ما تخافوش..راح تاخدوها زي ماتكون عزبة أبوهم..و ورثوها من السيد الوالد..يعني الأستفتاء تحصيل حاصل..
مصر خيرها علي السعودية..من أيام الفراعنة و التاريخ الأسود بتاع  العرب من ساعة دخول السفاح عمرو بن العاص مصر..و صدقوه الأقباط في لحظة غباء و غبن و جبن و توهان ..و بعد ذلك لما قويت شوكت السفاح بن العاص..قتل في المصريين و كان بيحرق قري باكملها و سكانها رجال و سيدات وأطفال و يسرقها و ينهبها..
و مهما السعودية دفعت لمصر..علي فكرة لسه كل كلام الدفع علي ورق..مافيش حاجة أتعملت فعليا غير شواية كلام فارغ..اقول مهما دفعوا السعوديين لمصر فهذا لا يمثل 1 في المئة مليون من اللي عليهم..
هل لما أستقبل الرئيس السيسي شيخ الأزهر الحاكم الفعلي لمصر كان بخصوص هذا الموضوع..و ال120 مليون اللي أتبرع بهم ملك السعودية للأزهر ..كان ثمن شراؤهم و سكوتهم..و معروف ان شيخ الأزهر بيؤتمر من السعودية و ليس من حاكم مصر..
المصريين اللي أنتخبوا المشير السيسي لن يسكتوا بالرغم أنهم بيعتقلوا دلوقتي بسبب حبهم لمصر.. و لن يهدأ لهم بال غير لما ترجع الجزيرتين لمصر..أزاي مش عارف..في الزمن ده او في الأجيال القادمة..
الواضح أن الأقلية المتمصرة و الأغلبية السعودية هما اللي فرحانين باللي بيحصل..ومش هما اللي أنتخبوا السيسي..يعني لو قامت أنتخابات دلوقتي لو الدستور الخايبان يسمح بها..تقدر هذه النسبة من الأقلية المتمصرة و الأغلبية السعودية تنجح السيسي مرة تاني.. !!
شكرا
نبيل بسادة

إرسل الموضوع لأصدقائك على الفيس بوك و تويتر


تصفح أيضاً من أرشيف المقالات

النرجسيه
شكرا داعش على كشف عوراتنا
البابا شنودة
قالت لىّ الريح
اغتيال النائب العام

شاهد أيضاً من أرشيف الفيديو

اسرار تخابر مرسى مع "CIA" وخطة قتل الشهيد محمد مبروك من الأخوان
تفاصيل الهجوم الارهابي على مصنع الغاز بفرنسا
المطران مار نيقوديموس : وزارة المهجرين في العراق بعثت لمسيحيي الموصل شاحنة مليئة بالفئران !!
أسرار خطة اقتحام وزارة الثقافة فى عهد الإخوان
اسلام بحيري: قدمت أشياء دينية جيدة والآن يحكم القضاء علي بالسجن شكراً يا ريس

قائمة العار للدول التي تضطهد الأقليات- أغلبها دول اسلامية وبعضها يدعم الارهاب

كوريا الشمالية
السعودية
العراق
ارتريا
افغانستان
باكستان
الصومال
السودان
إيران
ليبيا
اليمن
شمال ووسط نيجيريا
اوزباكستان
قطر
مصر
الأراضي الفلسطينية
بروناي
ماليزيا
أزربيجان
بنجلاديش
الجزائر
الكويت
اندونيسيا
تركيا
البحرين
عمان